Stulecie Spirit of Ecstasy – znaku
rozpoznawczego Rolls-Royce.
W 2011 roku Rolls-Royce Motor Cars świętuje okrągłą
rocznicę 100 lat Spirit of Ecstasy,
słynnej latającej maskotki Pani, która od pokoleń inspiruje właścicieli i
miłośników marki Rolls-Royce na całym świecie. Już 6
lutego, w rocznicę pierwszej prezentacji figurki projektu Charles’a
Sykes’a, w Londynie odbędzie się historyczny przejazd
100 zabytkowych i współczesnych modeli Rolls-Royce. Trasę wyznaczono wokół
najbardziej znanych i historycznych miejsc stolicy, takich jak Berkeley Square i Conduit Street,
dzisiejszej i pierwszej siedziby Rolls-Royce. Liczne
imprezy i prezentacje z udziałem historycznych i współczesnych samochodów Rolls-Royce
zaplanowały organizacje i kluby właścicieli na całym świecie. Nie zabraknie ich
również Polsce. Przepiękne kolekcje Rolls-Royce będzie można zobaczyć w
Poznaniu, Wrocławiu i
Warszawie. Już dziś chcemy
przybliżyć historię Spirit of Esctasy,
która już od 100 lat dumnie zdobi maskę każdego Rolls-Royce na całym świecie.
Więcej o historii i rocznicy 100
lat Rolls-Royce Spirit of Ecstasy. Rolls-Royce Spirit of Ecstasy jest
najatrakcyjniejszą i najlepiej rozpoznawalną figurką świata. Zaprojektował
ją w 1911 roku angielski artysta i rzeźbiarz Charles Robinson Sykes. Od tego czasu Spirit of Ecstasy zdobi maskę każdego Rolls-Royce’a
podkreślając jego nadzwyczajny charakter, prestiż i styl. Pomysł na
umieszczenie figurki kobiety w zwiewnej sukni, symbolizującej wyznawane przez Rolls-Royca ideały prędkości, ciszy i elegancji wcale nie
pochodził od firmy, ani żadnego z jej pracowników. Pomysłodawcą był wpływowy
klient, Lord JohnWalter Edward Scott-Montagu
z Beaulieu, właściciel Rolls-Royce’a
i pasjonat motoryzacji, który w ten nietypowy sposób chciał uczcić kobietę,
którą kochał. Historia Spirit of Ecstasy jest opowieścią
o Eleanor Velasco Thornton,
angielskiej aktorce i modelce, której związek z Lordem Montagu
miał pozostawać tajemnicą utrzymywaną w wielkiej dyskrecji przez lata. II Lord Beaulieu, John Edward Scott-Montagu,
absolwent Eton i Oxford, członek parlamentu z ramienia konserwatystów,
przyjaciel Króla Edwarda VII był prawdziwym pionierem motoryzacji w Anglii. Jego
aktywność w Izbie Gmin, a później w Izbie Lordów doprowadziła do uchwalenia w
1903 roku prawa zwanego „MotorCar Bill”, podnoszącego
limit prędkości do Lord John
Edward Scott-Montagu był także założycielem i
redaktorem magazynu „The Car Illustrated”,
pisma o wyjątkowym poziomie wydawniczym i edytorskim. „The
Car Illustrated” w ciągu kilku lat od powstania zasłynął
kolorowymi ilustracjami, których autorem był utalentowany Charles Sykes i o których śmiało mówiono, że są dziełami sztuki. W
1902 roku 36-letni wówczas Lord Montagu zatrudnił
jako swoją sekretarkę i asystentkę w magazynie „The
Car Illustrated” 22 -letnią początkującą
aktorkę i modelkę Eleanor Velasco Thornton.
Piękna panna
Thornton była już wcześniej związana z motoryzacją. W
„Automobil Club of Great Britain & Ireland”, gdzie sekretarzem był przyjaciel
Lorda Montagu, Cloude
Johnson. Aktywnie uczestniczyła przy organizowaniu pierwszego brytyjskiego 1000
milowego rajdu samochodowego. Ich związek, miłość od pierwszego wejrzenia, jak
sam określał go później Lord Montagu, ze względu na jego
małżeństwo z Lady Cecil, zobowiązania majątkowe oraz pochodzenie Eleanor, z niższej sfery, musiał być utrzymywany w
tajemnicy. Owocem miłości Eleanor Thornton
i Lorda Montagu była ich córka Joanna, która by
zachować związek pary w sekrecie, została oddana przez Eleanor
do adopcji. W 1903 roku
Lord Montagu poddał talent rzeźbiarski Sykes’a poważnemu testowi. Z okazji rozgrywanego po raz
pierwszy w Irlandii wyścigu „The Gordon Bennett Motor
Race” ufundował on puchar za najlepszy łączny wynik. Charles Sykes wykonał puchar w srebrze, symbolizujący figurkę
kobiety trzymającą w dłoniach uskrzydlony samochód. Modelką artysty była
oczywiście Eleanor. Wyścig w Irlandii przyciągnął
uwagę licznej publiczności, a cztery zespoły z Wielkiej Brytanii, Francji,
Niemiec i USA rywalizowały o tradycyjne trofeum i nowy, ufundowany przez Lorda Montagu puchar. Zwyciężyła załoga z Francji, Brytyjczycy
zostali zdyskwalifikowani za niedozwoloną pomoc na trasie. Mimo
ogromnego zainteresowania zawody nie mogły sie odbyć w Anglii ponieważ ówczesne prawo
zabraniało wyścigów na drogach publicznych, a Irlandia uchwaliła akt na to zezwalający. Aby skomplementować
Irlandię za gościnność załoga
brytyjska wystartowała w przemalowanym na zielono samochodzie
nazwanym „Shamrock Green”, później kolor ten zyskał miano
„British Racing
Green”. Około roku
1910 w motoryzacji nastała moda na przyozdabianie samochodów indywidualnymi
maskotkami, często wykonywanymi na szczególne zamówienie u sławnych artystów,
rzeźbiarzy. Historia donosi, że firma Rolls-Royce nie faworyzowała tej nowości
a Sir Royce bardzo rzadko używał samochód z maskotką na masce. W tedy to najprawdopodobniej Lord Montagu postanowił ozdobić maskę swojego Rolls-Royca Silver Ghost osobistym symbolem. Opracowanie projektu powierzył przyjacielowi
i protegowanemu, który tak doskonale wywiązał się z poprzedniego zlecenia na
puchar. Charles Sykes, absolwent Royal College of Art
w Londynie, wykonał maskotkę, figurkę kobiety w zwiewnych szatach, dotykającą
palcem ust w symbolu sekretu, modelką była Eleanor
Velasco Thornton. Figurkę nazwano „The Whisperer”, tak samo jak lord
nazywał swojego Rolls-Royca Silver
Ghost Type 70, którym
zabierał Eleanor na przejażdżki. Charles Sykes pracował dla Lorda Montagu w
jego „The Car Illustrated”
wykonując ilustracje i malując obrazy. Jeden z najlepszych obrazów Syksa wisi do dzisiaj w gabinecie lorda w pałacu Beaulieu, gdzie mieści się „National Motor Museum – Beaulieu”. Jego kopia w
kolorze zdobiła okładkę świątecznego wydania „The Car
Illustrated” w 1906 roku o jakże znajomej nazwie „The Spirit of Speed”. Ponieważ
wielu właścicieli samochodów Rolls-Royce nadal ozdabiało swoje pojazdy przeróżnymi symbolami
według własnego gustu i upodobania, dyrektor w zarządzie firmy Rolls-Royce, Cloude Johnson za namową Lorda Montagu,
zamówił u Sykes’a stworzenie maskotki, która w
przyszłości będzie ozdobą każdego nowego Rolls-Royce. Charles Sykes namalował również dla Rolls-Royce sześć obrazów do katalogu firmy 1910/1911 nazwanych “Arrival
at the Opera”, “Arrival at a Country
House”, “Arrival at the Golf Links”,”Arrival at
the Meets”, “Arrival at the
Convert-side”, “Arrival at the Salmon
Stream”. 6 lutego
1911 roku Charles Sykes przedstawił Rolls-Royce „Spirit of Ecstasy” łatwo
rozpoznawalną wariację na temat „The Whisper” figurki wykonanej dla Lorda Montagu.
Spirit of Ecstasy miała
symbolizować wyznawane przez Rolls-Royce ideały prędkości, ciszy, elegancji,
energii zamkniętej z gracją w żywym organizmie. Córka artysty Jo Sykes w swoich pamiętnikach wspomina, że widziała
wielokrotnie Eleanor Thornton
pozującą dla ojca, chociaż zapamiętała ją jako kobietę
silną, pełną wigoru, z pewnością nie zwiewną i ulotną jak Sykes
przedstawił jej postać w figurce. Najpierw jako opcjonalny dodatek, a od 1920 roku standardowe wyposażenie Rolls-Royce figurka
„Spirit of Ecstasy”
zdobi każdy samochód tej marki. Charles Sykes był wyłącznym
wytwórcą maskotki aż do 1948 roku. Do jej wyrobu stosował metodą traconego wosku czego rezultatem jest odmienność każdego powstałego egzemplarza.
Produkcję zorganizowano na Brompton Road 193 w
zachodnim Londynie, później jej wytwarzanie przejął Rolls-Royce. Aż do 1951
roku każda sztuka była sygnowana inskrypcją Charles
Sykes, February 1911, FEB6,1911 lub 6.2.11. W 1920 w Paryżu odbyła się wystawa, konkurs
najpiękniejszych maskotek samochodowych, pierwsze miejsce zajęła Spirit of Ecstasy Rolls-Royca wykonana na tą okazję w złocie. Z biegiem lat figurka zyskała także i inne nazwy jak „Emily”, „Silver Lady”
lub „Flying Lady”. W 1943 roku Charles Sykes zaprojektował klęczącą
Spirit of Ecstasy
dla pierwszych powojennych modeli Silver Wraith oraz Silver Down. Z czasem
okazało się, że piękna figurka zdobiąca każdy samochód legendarnej marki jest nie
tylko kawałkiem metalu ukształtowanym przez zdolnego artystę, ale jest legendą
miłości zamkniętą w metalu, której tak nam wszystkim potrzeba. W 1915 roku lord Montagu został wydelegowany jako doradca Gubernatora Indii do spraw mechanicznego
transportu, Eleanor miała mu towarzyszyć w podróży o czym
korespondowała z żoną lorda. Tragedia spotkała ich 30 grudnia 1915 roku na pokładzie SS Persia w
drodze do Indii na Morzu śródziemnym na południe od Krety. Niemieckie torpedy łodzi
podwodnej U38 dosięgły statek,
zatonął w ciągu pięciu minut, nie było czasu na zajęcie miejsca w szalupach
ratunkowych a wielka fala zmyła z pokładu lorda i jego miłość Eleanor. Do
końca życia ubolewał, że nie trzymał jej w ramionach dość mocno i spotykając
się z ich córką Joanną w hotelu Ritz opowiadał o
jej wspaniałej matce. Lord przeżył i wrócił do Londynu gdzie zmarł cznernaście lat później zabierając ze sobą sekret wielkiej miłości do
wspaniałej kobiety Eleanor Velasco Thornton legendarnej maskotki Rolls-Royce a Charles Sykes
nigdy aż do śmierci w 1950 roku nie wspomniał publicznie o swojej muzie. Znany jest
również fakt, że małżonka lorda Lady
Cecil nie była wojowniczo przeciwna temu związkowi a nawet go ochraniała,
prowadziła z Elanor
żywą korespondencję. Na przekór
wszystkim i wszystkiemu miłość lorda Montagu i Eleanor trwała, przez kolejną dekadę byli nierozłączni
aż do tragicznej śmierci Eleanor 30 grudnia 1915 roku. Dla
upamiętnienia zasług ojca trzeci lord z Beaulieu założył w
posiadłości muzeum motoryzacyjne imieniem ojca z czasem przekształcone w
Automotive Museum - National Motor Museum – Beaulieu. Jest dla wszystkich oczywiste, że piękna kobieta, wielka miłość,
pożądanie wyrzeźbione w kawałku metalu typowym dla wytwórców samochodów
początku XX wieku w wypadku Spirit of
Ecstasy jest czymś wyjątkowym. W przypadku
Rolls-Royce’a nie był to pomysł pochodzący od firmy
ani jej projektantów, tylko od wyjątkowego klienta, właściciela samochodu,
który zapragnął dyskretnie podzielić się w edwardiańskim towarzystwie swoim
wielkim uczuciem do pięknej kobiety. Kim był ten mężczyzna i ta kobieta, którzy
wpisali się na trwale do historii światowej motoryzacji. Eleanor Velasco Thornton była angielską
aktorka, modelką atrystów, w wieku 16 lat opuściła
szkołę aby rozpocząć pracę w Klubie
Automobilowym, dzisiejszym RAC, później
została sekretarką, asystentką drugiego Lorda Montagu z Beaulieu, arystokraty Johna Edwarda Scott-Montagu wielkiego
miłośnika motoryzacji. Wielcy tego swiata w okresie Belle
Epoque nie zadawali się z byle kim a ich zwiazki uczuciowe z najpiekniejszymi kobietami epoki były
powszechnie zanane w towarzystwie aczkolwiek oficjalnie skrywane. Nie inaczej
było w przypadku Króla Belgów Leopolda
II z piękną tancerką, muzą artystów, Cléo
de Mérode. Ta para również wpłynęła na rozwój motoryzacji w tym wypadku Mercedesa, pomysłem Cléo było zabudowanie prawdziwych wygodnych foteli w samochodzie
króla. Związki możnych tego swiata,
otwartych na nowość jaką był automobil, podążających za nowinkami techniki jaką
był aeroplan, nowymi
sportami jak wyścigi i rajdy samochodowe z luksusem i bogactwem wyrażanym
inaczej niż kareta, kilka koni i pałac to był własnie przełom wieków. Sławę
zdobywali artyści i artystki, aktorki i tancerki łamiące zasady, powstawało Moulin Rouge rodził się striptease
jako sztuka, kobiety odkrywały swoją seksualność, wyrywały się ze sztywnej
etykiety, mężczyzn z wyższych sfer nie interesowały już tylko damy wysoko
urodzone. Tak rodził się związek lorda arystokraty z samochodem a
konkretnie z dopiero co powstałą absolutnie prestżową
i luksusową marką Rolls-Royce, modelem Silver
Ghost, który w owym czasie kosztował bagatela Thornton albo Thorn lub Thorny
dla przyjaciół była ulubiona modelką Charlesa
Syksa, pozowała do wielu jego dzieł malarskich, rzeźbiarskich i rysunków. Około roku 1910 w świecie motoryzacji nastała moda na ozdobabianie
maski swojego samochodu indywidualną maskotką, często wykonywaną na szczególne
zamówienie u sławnych artystów rzeźbiarzy. Historia donosi, że firma
Rolls-Royce nie faworyzowała tej nowości a Sir
Royce bardzo rzadko używał samochód z maskotką na masce. Lord
Montagu również postanowił ozdobić maskę swojego Rolls-Royca Silver Ghost osobistą maskotką ale inaczej niż w
większości przypadków nie była ona wynikiem realizacji próżniaczej zachcianki
bogacza ale Miłości, miłości wielkiej, miłości skrywanej, fascynującej, jedynej prawdziwej. Znany już malarz i
rzeźbiarz przyjaciel i protegowany lorda i Eleanor,
Charles Sykes absolwent Royal College
of Art w Londynie wykonał maskotkę, figurkę kobiety w zwiewnych szatach,
dotykającą palcem ust w symbolu sekretu a modelką była sama Eleanor Velasco Thornton. Nazwali tę
figurkę The Whisperer, tak też jak
donosi historia lord nazywal swojego Rolls-Royca
Silver Ghost którym
zabierał wielokrotnie Eleanor na
przejażdżki w których czasami towarzyszył Charles
Sykes. Specjaliści twierdzą, że był to model Silver Ghost Type 70 o numerze podwozia 1404. Sykes pracował także
dla lorda w jego The Car Illustrated
wykonując ilustracje i tworząc obrazy. Jeden z najlepszych obrazów Syksa wisi dzisiaj w gabinecie lorda w pałacu Beaulieu a jego kopia w kolorze
zdobiła okładkę świątecznego wydania The
Car Illustrated w 1906 roku o jakże zanjomej nazwie The Spirit of Speed. W tym czasie około 1911 roku rodzila się także legenda firmyRolls-Royce
i maskotki Spirit of Ecstasy.
Ponieważ wielu właścicieli samochodów Rolls-Royce ozdabiało swoje pojazdy przeróżnymi
maskotkami według własnego gustu i upodobania, często marnymi a nawet
wulgarnymi a firma nie posiadała w
ofercie nic odpowiedniego, dyrektor w zarządzie firmy Rolls-Royce, Cloude Johnson, zamówił wykonanie
firmowej maskotki. Kogo wybrał, żadna tajemnica, za namową przyjaciela, lorda Montagu, Charlesa Syksa. Wykonywał on już wcześniej
prace dla Rolls-Royce w tym sześć obrazów w katalogu firmy roku 1910/19111
nazwanych Arrival at the Opera, Arrival at a Country House, Arrival at the Golf
Links, Arrival at the Meets, Arrival at the Convert-side, Arrival at the Salmon Stream. Nie napracował się on wielce, artyści w owym czasie znani
byli z lenistwa, w
lutym 1911 roku przedstawił figurkę którą w zamyśle mial już od dłuższego czasu,
miała symbolizować wyznawane przez Rolls-Royca ideały prędkości, ciszy, elegancji,
energii zamkniętej z gracją w żywym organiźmie bardzo podobną do tej wykonanej
dla lorda. Córka artysty Jo Sykes w
pamiętnikach wspomina, że widziała wielokrotnie Eleanor Thornton pozującą dla ojca chociaż
zapamietała ją jako kobietę silną, pełną wigoru z pewnością nie zwiewną i
ulotną jak artysta przedstawił jej postać w figurce. Znany jest również fakt,
że artysta nie chciał wykonać maskotki na podobieństwo greckiej Nike tak jak tego oczekiwał Cloude Johnson. Najpierw jako opcjonalny dodatek
a poźniej od 1920 roku jako standard firmy Rolls-Royce maskotka zwana Spirit of Ecstasy zdobi każdy samochód
tej marki. Charles Sykes był wyłącznym wytwórcą maskotki aż do
1948 roku metodą traconego wosku czego rezultatem jest odmienność każdego
egzemplarza, produkcję zorganizowano na Brompton
Road 193 w zachodnim Londynie, później jej wytwarzaniem zajął się wyłącznie
Rolls-Royce . Aż do 1951 roku każda sztuka była sygnowana inskrypcją Charles Sykes, February 1911, FEB6,1911 lub 6.2.11. W 1920 w Paryżu
odbyła się wystawa konkurs najpiękniejszych maskotek samochodowych, pierwsze
miejsce zajęła Spirit of Ecstasy
Rolls-Royca wykonana na tą okazję w złocie przez Syksa. W ciągu nastepnych lat maskotka zyskała również inne nazwy
jak Emily, Silver Lady lub Flying Lady.
W 1943 roku Charles Sykes wykonał
wersję klęczącą Spirit of Ecstasy dla
pierwszych powojennych modeli Silver Wraith oraz Silver Down. Z czasem
okazało się, że piekna figurka zdobiąca każdy samochód legendarnej marki nie
jest tylko kawałkiem metalu ukształtowanym przez zdolnego artystę, ale jest
legendą miłości zamkniętą w metalu, której tak nam wszystkim potrzeba. W 1915
roku lord Montagu został wydelegowany jako doradca Gubernatora Indii do spraw mechanicznego
transportu, Eleanor miała mu
towarzyszyć w podróży o czym korespondowała z żoną lorda. Tragedia spotkała ich 30 grudnia 1915 roku na pokładzie SS Persia w drodze do Indii na Morzu śródziemnym na południe od Krety. Niemieckie torpedy łodzi podwodnej U38 dosięgły statek, zatonął w ciągu pięciu minut, nie było czasu
na zajęcie miejsca w szalupach ratunkowych a wielka fala zmyła z pokładu lorda
i jego miłość Eleanor. Do końca
życia ubolewał, że nie trzymał jej w ramionach dość mocno i spotykając się z
ich córką Joanną w hotelu Ritz opowiadał o jej wspaniałej matce. Lord
przeżył i wrócił do Londynu gdzie zmarł cznernaście lat później zabierając ze sobą sekret wielkiej
miłości do wspaniałej kobiety Eleanor
Velasco Thornton legendarnej
maskotki Rolls-Royce a Charles Sykes
nigdy aż do śmierci w 1950 roku nie wspomniał publicznie o swojej muzie. Szymon
Szaniawski 01.02.2011
|
||